CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Tuesday, September 29, 2009

kata-kata, sungguh berbisa.

" the believers are but a single brotherhood: so make peace and reconciliation between your two (contending) brothers; and fear Allah, that you may receive Mercy"al-Hujurat : 10

"wujudnya seorang sahabat sebagai pemberi ingatan, bukan untuk melalaikan,
adanya sahabat sebagai penghembus semangat jihad, bukan penggoyah imanmu,
namun andai kau rasa daku ibarat embun muncul kala dinihari,
hilang kala terbitnya mentari,
maka ingatlah aku d cni sentiasa berdoa agar sahabatku terpelihara.."

"semua manusia rugi kecuali orang yang berilmu, semua orang yang berilmu rugi kecuali yang beramal, semua orang yang beramal rugi kecuali yang ikhlas.."

"teman yang paling baik ialah apabila kamu lihat wajahnya teringat Allah, mndgr kata2nya menambah ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati"

" wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana itu xkan terpaut pada wanita hanya pada bicara manja yang mengoda atau kecantikan atau lirikan senyuman atau pada pujuk rayu seseorang wanita yang meruntuhkan imannya.sesungguhnya lelaki itu adalah pemimpin kepada wanita. andai belum smpi jodohmu, anggaplah adam yang kau nntikan sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu. kerana pada wanita itu pasti ada kekurangan dan adam yang benar2 layak pasti akan hadir untuk melengkapimu.."

" setitis ilmu, bisa mencairkan selautan kejahilan yang bersarang d pelupuk rona hati. iman itu dinding taqwa, sedangkan taqwa itu perisai hati. yang memusnahkan pastilah nafsu. d layan jangan, d lawanpun jgn, d didik perlu. d asuh mesti. apapun yg terjadi, ikhlas mnjadi ubat penawar segalanya.."

"iman bukan semanis kata2 yang menjadi penghias bicara. bukan juga semudah kata untuk d pelihara. tetapi ia umpama sebutir mutiara yang d hijab sinarnya lantaran kerana khilaf seorang hamba.. sematkanlah ia d hati, agar sinarnya sntiasa terpancar pada gerak geri. betapa peritnya ia smpi kepadamu, maka setinggi itulah perjuanganmu memartabatkannya.."

" so verily, with the hardship, there's relief, verily, with the hardship, there's relief"
al-insyirah 94:5-6

No comments: