CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Friday, January 13, 2012

Masih Meniti Kehidupan Dalam Kasih-Nya

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, sudah menghampiri hari terakhir kuliah dalam minggu pertama pembelajaran. Esok hari Jumaat! Allah.. banyak perkara yang perlu dilakukan.

bila dah habis seminggu ni, banyak la kerja yang perlu dilakukan. pembentangan demi pembentangan kuliah, tutorial dan sebagainya. rasanya perlu lebih agresif dalam penyediaan kerja berkumpulan tersebut.

Alhamdulillah juga sebab sedikit sebanyak, buat awal-awal waktu ni, sudah dapat terapkan cara pembelajaran sepertimana sewaktu di sekolah menengah dulu. rasa lebih bersemangat! Alhamdulillah..

so known as a blogger in the class. heh. apalah budak-budak ni hebohkan. adik saya (baca : afiq), kata saya sangat jujur dalam blog. heh.

pagi-pagi pegi kelas, niat nak tuntut ilmu sebanyaknya. bila baca buku pun, bukan niat semata nak bagi cemerlang exam, tapi semata-mata nak dapatkan ilmu. memang sungguh. benar. niat kita akan membawa kita kepada yang seterusnya. bila dah niat nak dapatkan ilmu, cara pembacaan lebih santai. tak ada la stress sampai fokus sangat sebab nak ingat semua. cari isi penting yang boleh diambil. rasa sangat berbeza!

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

memang seronok kalau kita tahu cara yang betul untuk jalani kehidupan ni tanpa sia-sia. setiap detik boleh kumpul pahala. Subhanallah! Allah Maha Pemurah! kalau pergi kelas, mula langkah keluar dari bilik, eloklah mula dengan niat yang baik-baik. kalau masih ada kawan sebilik yang masih tinggal, ucapkanlah salam sebelum pergi. kan indah tu? nanti dapat jumpa lagi^^ insyaAllah.

pagi-pagi tu jugak, doa la sebelum melangkah keluar. tak perlu pun doa dalam bahasa arab, cukuplah dalam bahasa Melayu. saya sekarang ni sedang praktis pakai stokin mula kaki kanan. selalu je cepat sarung kaki kiri dulu. itu jadi masalah besar sekarang. dan.. sedang praktis juga untuk hilangkan sifat cemburu yang tidak membawa kepada apa-apa perubahan yang lebih baik. maknanya, cemburu yang hanya sekadar sifat cemburu, tapi kita tiada usaha untuk jadi lebih baik. cemburu bukan tak boleh, tapi harus kena pada tempatnya :)

oh banyak sangat sebenarnya nak cerita tapi nak siapkan journal bi ni. no procrastination of work anymore! ada masa, siapkan segala kerja. insyaAllah..

semoga Allah sentiasa bersama kita semua dalam setiap perkara yang kita lakukan.
Allah tidak pernah melupakan kita, maka kita jangan sesekali melupakan Allah.
selamat menjadi khalifah sama ada kepada diri sendiri terutamanya dan beribadat kepada Allah sahabat-sahabat sayang.
sehingga berjumpa lagi, insyaAllah.
Assalamu'alaikum :)

No comments: