CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Sunday, May 11, 2014

Urusan Pembaharuan IC, kad Bank di Malaysia

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah, pada hari Jumaat yang lepas saya berpeluang untuk ke Jabatan Pendaftaran Negara. Alhamdulillah urusan di JPN sekejap sahaja kerana tidak ramai orang. Baru sahaja ambil nombor terus nombor dipanggil.

Urusan di kaunter memerlukan surat laporan polis dan dokumen sokongan yang lain. Saya mengemukakan salinan laporan polis dan surat pengesahan daripada pihak Kedutaan Malaysia di Phnom Penh, Kemboja. 

Setelah meneliti laporan polis yang telah dibuat di Kemboja, pegawai tersebut menyatakan saya harus menulis dalam laporan tersebut bahawa ada orang yang mengambil beg. Jika tidak, saya terpaksa membayar RM110 untuk proses membuat kad pengenalan baharu. Semasa laporan polis dibuat, saya tidak menyatakan bahawa ada orang yang mengambilnya kerana pada ketika itu kami masih belum dapat melihat CCTV hotel. Pegawai tersebut memberi pilihan sama ada pergi membuat laporan polis yang baru di mana-mana Balai Polis Malaysia atau membayar denda RM110. Saya memilih untuk membayar denda kerana agak rumit juga mahu ke Balai Polis pada ketika itu. Pegawai tersebut menyatakan ada audit yang akan dijalankan tetapi tidak pula beliau mengambil salinan laporan polis yang saya berikan. Nampaknya semacam tidak sah pula. Ho ho ho. Tidak mengapalah. Jadi kesimpulannya saya diberikan diskaun 30% dan jumlah yang perlu dibayar ialah RM80 sahaja. Kad pengenalan siap dan boleh diambil pada keesokan harinya walaupun daripada pengetahuan saya ia boleh diambil terus pada hari yang sama. Mungkin disebabkan hari tersebut merupakan hari Jumaat, maka masa pengurusan menjadi lebih singkat.

Bank Simpanan Nasional cawangan Putrajaya terletak berhampiran sahaja dengan bangunan Jabatan Pendaftaran Negara. Cawangan CIMB juga terletak di bangunan tersebut. Urusan bank hanya bermula pada jam 9 pagi dan untuk hari Jumaat, ia dibuka sehingga 1 tengahari sahaja dan akan dibuka semula pada jam 2.30 petang sehingga 5.00 petang. Urusan membuat kad ATM baharu tergendala kerana saya tidak memiliki kad pengenalan. Urusan pengeluaran wang pula boleh dijalankan menggunakan buku bank dan kad pengenalan sementara yang diperolehi. Sudah 6 tahun saya tidak menggunakan buku bank :D

Alhamdulillah, Allah bantu dalam banyak hal urusan menguruskan dokumen-dokumen penting di Malaysia. Cuma untuk membuat pasport baru, saya tidak pasti pula adakah laporan polis tersebut perlu ditambah?

No comments: