CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Sunday, May 11, 2014

What I Remember Most About My Umi

Bismillah...

Semasa melihat-lihat kepada news feed di Facebook, aku melihat kepada satu persoalan yang ditanyakan oleh kawan melalui statusnya. Apa perkara yang kita ingat tentang mak kita.

Tak selalu aku mahu menulis begini, insyaAllah apa yang diingati itulah akan aku coretkan di sini.

1) Lepas solat Maghrib, aku akan tertunggu-tunggu umi keluar daripada bilik. Aku akan serahkan sebatang pen dan buku rekod berwarna merah untuk umi tandatangan. aku bangga waktu itu walaupun aku hanya berumur 7 tahun kerana aku selalu dapat 5A dalam peperiksaan. Aku mahu umi bangga dengan aku dan gembira dengan kejayaan aku.

2) Aku seorang budak kecil yang nakal. Daripada selepas ayah pergi kerja jam 2 petang sehinggalah umi balik sekolah jam 6.30 petang, aku akan bermain macam-macam permainan termasuklah bermain api. Masih kekal parut di tangan aku akibat tertitis straw yang dibakar untuk dititiskan ke atas semut. Aku tak menangis. Bila umi balik dari sekolah dan mengambil adik daripada rumah pengasuh, akulah kanak-kanak yang comel perasan baik membuntuti umi daripada belakang untuk pulang ke rumah. Padahal umi tidak tahu apa yang dibuat oleh aku.

3) Masa aku umur 6 tahun, baru balik dari tadika, umi tengah siram pokok bunga. Aku sakit perut dan beroperasi di dalam tandas. Ahirnya umi benarkan aku tunggu sahaja di rumah sebab umi mahu ke sekolah. Aku apa lagi suka hati dan terus buka TV :D

4) Masa kecil dulu aku ada kebolehan dengar suara 'benda'. Bukan apa sangat cuma dia nak perkenalkan diri dia. Ada sekali aku cerita pada umi aku nampak kelibat Budin berlari di rumah yang belum diduduki oleh Cikgu Adam dan apabila dipanggil dia tidak menyahut. Puas kami cari tak jumpa dan dengarlah suara halus perempuan ingin memperkenalkan dirinya dari dalam rumah. Berlarilah kami pulang ke rumah aku pada ketika itu, tempat lepak kami. Umi cakap siapa suruh main dekat situ. Ada juga aku cerita aku berlawan pedang dengan syaitan dan melihat kak long tiada kepala masa tidur beserta ada laluan cahaya antara pintu bilik air dan pintu bilik tidur yang mengumpulkan segala binatang kotor seperti anjing dan babi lalu umi cakap aku tidur tak basuh kaki. Hehehehe.

5) Umilah orang yang selalu suka ubah susun letak barang. Umi sangat rajin mengemas dan suka memasak. Tiada masakan air tangan umi yang tidak aku suka. Setakat ini, tiada yang mampu melawan masakan air tangan umi. Dan aku pula rajin mengomen masakan umi :D. Hehehehe.

6) Aku lihat wajah penat umi ketika menguruskan aku di hospital. Memandikan aku, menyuapkan aku makanan, menyikat rambut, semua umi buat. Wajah itulah yang menangis ketika dia tinggalkan aku untuk solat sekejap kerana bila tiba semula, ada doktor yang mengganggu aku. Padahal sebelum itu umi sudah berpesan kepada aku supaya beritahu doktor aku sudah penat. Akulah yang membuat umi bersedih.

7) Umilah tempat aku menangis mengadu segala macam. Bila bercakap dengan umi, pasti tiada daya aku bendung airmata ini. Zaman sekolah dulu umi selalu berpesan walaupun sekadar "study smart" tetap jua aku mengalirkan airmata. Sekarang sudah pandai cover sedikit. Bila di dalam bas sahaja menitiskan airmata :D

8) Umi selalu cakap tiada apa-apa. Umi wanita tabah. Tak nampak pun raut sedih di wajahnya. Aku pula banyak menyusahkan keluarga, membimbangkan umi dengan sakit aku. Satu demi satu. Umi tetap dengan pesannya. Umi tetap dengan usahanya yang tidak putus-putus terhadap aku. Alhamdulillah, Allah kurniakan umi dengan kesihatan yang baik. Semoga Allah memelihara umi dan ayah sentiasa. Ameen.

9) Aku nak jadi superwoman macam umi. Cikgu yang disayang murid, cikgu yang penuh dedikasi. Ibu yang pandai menjaga kemaslahatan rumahtangga, memelihara soal agama keluarga, maruah suami dan anak-anak. Umi mengajar anak-anak berkelakuan sopan, memelihara aurat. Umi mendidik kami mengenal masjid sejak kecil lagi. Umi juga perancang kewangan yang terbaik bagi kami semua. Tanpa umi, tak mungkin kami dapat berdiri sebagai anak-anak umi pada hari ini.

Umilah yang terbaik bagi aku. Tiada gantinya selain umi.

Terima kasih umi. Maafkan segala salah dan silap Yah terhadap umi sepanjang umi menjaga Yah 24 tahun ini dan seterusnya jika dipanjangkan umur.

Aku tetap anak umi. Biarpun waktu kecil tidak mahu menyusu botol, besar pula banyak merajuk, tapi akulah anak umi yang satu. Yang istimewa ini.

Semoga Allah mengizinkan Yah menjaga umi pula nanti :') Ameen.


No comments: