CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Saturday, November 8, 2014

Road To Jannah

Bsimillahirrahmaanirrahim.

InshaaAllah dalam dua tiga menjak ni, entri-entri di sini banyak terisi dengan perancangan mengadakan majlis pernikahan di rumah nanti.

Walaupun rancangnya pertengahan tahun hadapan, pada bulan Jun, aku tetap rasa dah tak lama dan tak punya banyak masa.

Kenapa?

Sebab nanti sibuk dengan praktikum akhir. Jadi alhamdulillah segala perancangan sudah disusun dengan baiknya. Tunggu perjalanan perancangan sahaja bagaimana. Jadi, secara asasnya, mahu bercerita pasal apa ya?

Hmmph.

Pada pandangan aku, bila nak kahwin, ada beberapa perkara yang perlu dititik beratkan.

1) Tarikh Nikah, Sanding, Bertandang
Pemilihan tarikh inilah yang paling penting sebab tanpa rancangan tarikh, kita tak tahu mana hala tuju kita nanti. Susah juga untuk membuat sebarang perancangan yang lain.

2) Bajet
Yang ini juga paling utama. Berapa bajet yang ada untuk kahwin? Paling-paling kurang di sebelah pihak perempuan, kosnya akan mencecah jumlah minima RM8000. Bila dah buat semasa cuti sekolah, harga barang pun naik.

3) Wang hantaran dan mas kahwin
Perihal ini, kena bincang awal-awal. Pada aku, aku lebih suka tak menyusahkan beliau. Prinsip kami, tidak berhutang. Lainlah kalau ada yang nak sponsor kan ;) Jadi berpadalah mahu meletakkan wang hantaran. Jika dia mampu beri tanpa berhutang, apa salahnya terima :). Kalau dia tak mampu sehingga perlu berhutang, sanggup ke kita hidup lepas tu dengan hutang kahwin yang masih belum langsai. Apapun, lain orang lain caranya. Aku tak dapat menolak juga apabila bakal pengantin mahu ringkas, keluarga pula mahu buat besar-besaran. Nasihat aku, buat perancangan kita dan sesuaikan dengan permintaan keluarga ^_^.

4) Warna Tema
Arghhhh peningnya nak pilih warna! Huuuuu.. Aku sendiri pun mengalami masalah yang sama. Penyelesaiannya, kita ingat semula warna apa yang kita pakai dan kawan cakap cantik dari hari yang lain walaupun sebenarnya kita masih lagi pakai baju yang berulang kali kita pakai. Mesti ada satu warna yang menyerlahkan kita :) Seterusnya fikir gabungan warna apa yang menarik. Pemilihan warna juga dipengaruhi oleh warna kulit. Kalau kulit putih atau cerah, warna apapun ditanggung beres. Kalau kulit sawo matang atau gelap macam aku, alamatnya kena pandai pilih warna. Wuwuwuwu. Hitam itu menawan. Eceh.

Setakat itu sahaja pada aku yang paling utama yang perlu difikirkan terlebih dahulu sebelum mahu merancang lebih mendalam :)

InshaaAllah.. aku akan update dalam entri-entri yang seterusnya. Doakan ya ;)


No comments: