CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Friday, November 26, 2010

I Kaler Rambut You...

Bismillahirrahmanirrahim...

ada apa dengan tajuk? kontroversi? tidak2. semuanya perihal entri kali ni. terlalu ramai sangat manusia yang kaler rambut ni. jadi, jom kita semak apa orang JAKIM cakap perihal pewarna rambut ni.

Suatu masa dahulu timbul persoalan tentang pewarna rambut yang ada logo halal. Berdasarkan dari logo halal itu ramai pengguna yang beranggapan, pewarna rambut halal dari segi hukumnya. Sebenarnya JAKIM tidak pernah mengeluarkan persijilan halal untuk pewarna rambut.

kenapa??

menurut Mohd Fakarudin Masod, Penolong Pengarah Bahagian Hub Halal JAKIM, JAKIM tidak memberikan persijilan halal kepada pewarna rambut kerana timbul isu dari segi pemakainnya. Katanya, memang benar dari segi kandungan pewarna rambut itu halal iaitu tidak bersumberkan haiwan atau selamat digunakan, namun timbul kekeliruan dari segi hukum pemakaiannya.

"Pemakaian pewarna rambut itu, apa tujuannya. Adakah untuk perhiasan, menunjuk-nunjuk atau sebagainya. Yang kedua, samaada pewarna rambut itu telap air atau tidak untuk ambil wudhuk. dari segi aspek pemakaiannya memang ada hadis yang jelas mengatakan tentang hukumnya. JAKIM hanya boleh beri pengesahan halal dari segi ramuan saja tapi tidak kepada pemakaiannya. Jika diberi persijilan halal, pengguna akan beranggapan, pemakaian pewarna rambut turut halal walaupun untuk tujuan yang tidak dibenarkan oleh syarak."

"untuk mengelakkan timbul kekeliruan di kalangan pengguna dari aspek pemakaiannya, JAKIM mengambil jalan selamat dengan tidak memberikan persijilan halal kepada semua pewarna rambut. memang ada kekeliruan apabila ada yang mengatakan, ada pewarna rambut yang terdapat logo halal JAKIM. sebenarnya logo halal itu bukan dari JAKIM tetapi dari pihak swasta ataupun badan halal luar negara. jangan terpengaruh dengan pewarna rambut yang terdapat logo halal"

dah baca? Alhamdulillah. dah faham? Alhamdulillah. jadi, fikir-fikirkanlah ye.

sampai ketemu di lain entri.
jaga diri, jaga hati, sentiasalah tingkatkan iman.
Wassalam.^_^

No comments: