CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Friday, November 26, 2010

Oh Babi!

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, sejak kebelakangan ini, umat Islam mula sibuk mencari yang halal. tidak kira samaada dari segi produk pemakanan mahupun produk kecantikan. telah ramai juga yang sedar akan kesan mudarat produk kecantikan ke atas diri mereka.

Apakah yang dimaksudkan dengan istilah kosmetik? menurut Mohd Fakarudin Masod, Penolong Pengarah Bahagian Hub Halal JAKIM, produk kosmetik termasuk semua bahan yang digunakan di bahagian luaran seperti pada kuku, gigi, rambut, kulit dan mulut. Ia termasuklah losyen, syampu, ubat kumur, ubat gigi, bedak, mekap, deodoran, sabun mandi dan minyak rambut. Menurutnya lagi, kosmetik fungsinya bukan untuk membaikkan, memulihkan atau mengubah wajah sebaliknya hanya untuk menambahbaikkan dan mencantikkan muka atau kulit sahaja.

Menurut Dr Mahvash Hussain-Gambles, pengasas dan pencipta Saaf Pure Skincare, setiap wanita dianggarkan makan beberapa tan lipstik sepanjang hidupnya. Lebih daripada dua kilogram bahan kimia akan meresap masuk ke dalam badan melalui penggunaan kosmetik. Ini berlaku kerana 60 peratus dari apa sahaja yang disapukan pada kulit akan meresap ke dalam badan. Sebab itulah kita dapat lihat produk-produk mencerahkan kulit yang berada di pasaran sekarang. anda fikir bagaimana proses pemutihan itu berlaku? dengan sekadar berlaku di permukaan kulit sahaja? anda silap. proses berlaku di bawah lapisan kulit. selain itu, kita juga dapat lihat bagaimana proses pemutihan kulit membuatkan kulit kita semakin nipis dan tegang. semuanya kerana bahan kimia yang telah bertindak ke atas kulit kita.

tanpa kandungan babi di dalam produk kosmetik tersebut bukan membawa kepada makna halal. sekiranya haiwan lain yang digunakan seperti lembu, kita perlu melihat pula bagaimana cara ia di sembelih dan sebagainya. selain itu, adakah produk tersebut mempunyai bahan kimia yang merbahaya serta logam-logam berat yang boleh menjurus kepada masalah kesihatan. sesungguhnya yang halal itu adalah padanya suci, bermutu dan selamat.

kebanyakan produk kosmteik menggunakan babi sebagai sumber utama. kenapa? kerana hampir 90 peratus bahagian dari babi sesuai untuk manusia dan boleh dikomersialkan. Industri penternakan babi juga adalah yang paling murah dan amat menguntungkan. mari kita lihat beberapa fakta tentang babi.

1) dari segi genetik, babi mempunyai persamaan DNA yang hampir serupa dengan manusia. Sebab itulah banyak ujian perubatan dijalankan ke atas babi sebelum digunakan oleh manusia.

2) jantung babi pernah digunakan untuk menggantikan jantung manusia sementara menunggu penderma yang sesuai. Insulin juga diambil dari pankreas babi kerana ia lebih hampir dengan struktur kimia manusia.

3) genetik babi menyerupai genetik manusia yang boleh menyebabkan penularan penyakit antara spesies (cross species). Sekiranya ini berlaku, wabak teruk mungkin berlaku kerana ketiadaan ketahanan badan bagi penyakit baru

4) wabak virus nipah telah menimbulkan dua pilihan, menghapuskan manusia yang berhampiran babi, atau menghapuskan babi yang berhampiran manusia. hasilnya, kesemua ternakan babi yang terdapat dalam kawasan tersebut dihapuskan sama sekali bagi menjamin keselamatan manusia sekeliling.

5) babi menjadi hos bagi cicang pita dan manusia adalah sebagai hos kedua. Daging babi yang tidak dimasak dengan sempurna, mampu menyebarkan telur cacing pita kepada manusia. selain itu, kebersihan yang tidak sempurna semasa penyembelihan babi membolehkan cacing pita merebak.

6) Sistem biokimia babi mengeluarkan hanya 2 peratus dari seluruh kandungan asid uriknya, sedangkan 98 peratus lagi sisanya tersimpan dalam tubuh, menyebabkan ia adalah haiwan yang sangat kotor.

sumber:wikipedia

anda telah lihat fakta-fakta yang di atas? marilah kita sama-sama berubah ke arah yang lebih baik. carilah yang halal. tidak semestinya yang baik itu halal. suka saya kongsikan cerita di sini. kejadian ini berlaku sendiri kepada seorang makcik di kelantan. dia merupakan seorang pengamal perubatan. semasa pulang bercuti di kampung, anaknya telah membawa pulang produk kosmetik SKII dan menyuruh makcik tersebut mencubanya. pada malam tersebut, sebelum tidur, makcik tersebut telah menggunakan produk tersebut. semasa tidur, dia telah bermimpi di mana terdapat babi yang berada di atas mukanya. mungkin Allah ingin memberi petunjuk kepadanya tentang produk tersebut. tidak ragu-ragu juga saya mengatakan seorang dewasa berumur 40 tahun telah ada pada dirinya seekor babi. siapa tahu bukan?

jadi, suka saya mengingatkan sekali lagi, gelatin dan kolagen yang mampu menghilangkan garis kedut di muka itu, sumbernya dari mana? mari sama-sama kita fikirkan. oleh itu, saya menyeru kepada anda semua, marilah kita menyokong produk Islam, yang pasti halal dan terjamin mutunya.

jom klik sini untuk produk kosmetik halal.
sebarang keraguan atau persoalan, boleh kemukakan pada saya. saya adalah antara pengguna HPA tegar ^_^.

p/s: untuk baca lebih lanjut tentang isu ini, anda bolehlah mendapatkan majalah Al-Islam edisi Disember 2010 dengan harga RM4.50 di pasaran^_^.

Antara isu-isu yang menarik ialah:
-Bunuh diri:Benarkah Roh Terawang-awang?
-Pembongkaran khurafat di sebalik letusan merapi
-Penderitaan Gaza dorong Lauren peluk Islam
-jangan periksa dara sebelum nikah!

*mulanya niat nak gunakan khinzir tapi memandangkan penggunaan babi sudah lazim dalam masyarakat, maka saya melazimkannya ke dalam bahasa saya juga. harap maklum. sesiapa yang terasa kekok menyebut babi, gantikan sahaja perkataan tersebut dengan khinzir^_^

No comments: