CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Monday, December 19, 2011

I’ve Been Proposed And I’m Engaged! OMG!


hohoi~ glad to let the world know about this.

Ok ini hampeh. Tadak mengena dengan aku pun. Tapi.. tapi.. still. Aku nak kupas sikit pengajaran yang dapat daripada video ni menurut pandangan aku.

eh sebelum tu kamu semua dah tengok ke belum video yang sedang popular dan berjaya membuatkan ramai menitiskan airmata neh? Kalau belum, sila klik sini. Enjoiceeeeeee :D

pengajaran dari kacamata Afiah :

1. Setiap orang adalah berbeza dan tidak sama.
[ sape tengok video ni dan rasa video ni tak sweet langsung dan memang dia tak harap perkara yang sama berlaku pada dia?

Loading…
loading…
loading…

Ok fine. Nampaknya aku sorang la ni yang berharap lebih.. individu itu jelas berbeza, kita tak boleh harapkan perkara yang sama berlaku kepada kita kerana kita bukanlah perempuan tersebut. *eh?
Senang cerita, rezeki masing-masing.]


2. Lelaki Baik Untuk Perempuan Baik
[ini yang paling penting. Definisi baik bukanlah bergantung hanya kepada cara pemakain kita sahaja, ok aku tak nafikan juga, tetapi lebih dari itu. Tengok tadi, di sebalik kecomelan, kecantikan si gadis, ada satu sifat yang berjaya mencuri hati si jejaka, iaitu gadis tersebut seorang yang taat pada Allah, Rasul dan kedua ibu bapanya. * curi hati takpe dengan niat nak menikah :D Oley!

jadi definisi baik jadi lebih luas.]

3. Cara Yang Betul Lebih Barakah 
[aku tak nafikan, pelbagai cara ‘islamik’ muncul dalam gaya bercinta. Memang la tak ber’couple’, tapi masih lagi salah caranya kalau asyik bermesej tanpa motif. Ok motifnya hanya rindu. Kononnya mengambil berat. Sehinggakan, bila tak jawab panggilan telefon pada waktu pagi, panggilan itu akan berdering tanpa henti. *ok penat tulis dan baca.* Kononnya, nak pastikan sudah bangun ataupun tidak. Walaupun hubungan tersebut sudah diketahui oleh keluarga dan memang ada niat untuk lebih serius, jangan jadikan alasan tersebut untuk berhubungan sesuka hati. Memang ramai yang tak berani nak jumpa wali gadis pilihan hati mereka, tapi sekurang-kurangnya, pilihlah jalan yang terbaik. Gunakan orang tengah dan sebagainya. Pilih cara yang diredhai-Nya. 

*words speak louder than action. cakap senang, buat memang susah. kalau sendiri yang kena, baru la tahu. ini memang tuju pada kau Afiah.]

4. Jadilah Diri Sendiri
[kita tidak boleh berpura-pura menjadi seseorang yang lain. Kita tak boleh berubah hanya semata-mata untuk memuaskan hati sesama makhluk. Melalui pemerhatian aku, orang yang ‘awesome’ adalah orang yang menjadi diri mereka sendiri! Itu yang buat aku kagum dengan mereka. Segala puji bagi Allah yang Menciptakan Sekelian Makhluk. Hati kita pun senang kan kalau jadi diri sendiri dan kita hendaklah berupaya dan berusaha sedaya upaya mematuhi segala perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya. Berusaha jadi muslim yang sejati.]

Itulah sebahagian daripada pengajaran yang dapat diambil daripada video tersebut. Sungguh. Video itu sangat sweet. Kalau aku jadi muslimah yang terpilih tu pun aku akan menangis terharu, dan panjatkan rasa syukur tak terhingga kepada-Nya. Oh terharu. <3<3<3

*nak jawab apa dan bagaimana kalau ada yang propose. Heh. Ok berangan. Babai.

fi amaanillah… Assalamu’alaikum^^

No comments: