CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Monday, October 28, 2013

Reminder: Soalan Cepumas!


Bismillahirrahmaanirrahim...

pagi ini aku selesaikan soalan esei kalkulus untuk set soalan yang terakhir. rakan-rakan lain sibuk dengan subjek lain, tetapi aku pilih untuk dahulukan subjek kalkulus. sekurang-kurangnya jika aku tidak tahu, boleh juga aku sediakan soalannya untuk ditanyakan pada pensyarah. jam 11 pagi, ada kelas bersama En. Arba, pensyarah subjek Pendidikan Moral. apa lagi kan kalau kelas ulangkaji sebegini? pasti ada tajuk-tajuk yang ditekankan kepada kami supaya dibaca. Alhamdulillah, selesai kelas En. Arba, memang aku berniat untuk ke Jabatan Matematik bertanyakan soalan kepada pensyarah.

*tok tok

"Assalamu'alaikum"

ada Dr Ros dan Pn Fazi. Dr Ros sibuk menaip di laptop peribadi beliau.

"ah, mahu tuju kemana? pada Pn Fazi lah. Dr Ros macam sibuk", detik hatiku lalu menapak ke meja Pn Fazi.

"saya ada tanya awak soalan kan?"

"ha? soalan"

"saya tanya soalan cepumas"

"oh ya ya. ada."

"saya belum habis tanya lagi soalannya ni"

"ha?" (alamak!) err Pn..... 

"cari Pn Wan ke?"

" Pn Za.... eh Pn Azi ada?"

"Pn Azi tak ada. dia mesyuarat di luar. kenapa? nak tanya apa? kami bertiga esok hingga khamis pergi kursus."

"ohh saya nak tanya soalan. boleh saya tanya puan"

"soalan apa? mari saya cuba bantu"

"soalan kalkulus"

"oh yang tu bukan bidang saya. kena cuba tanya Dr Ros"

menapaklah daku ke meja Dr Ros. lalu ditanyakanlah soalannya.
yang kelakarnya, soalan itu sebenarnya soalan yang aku jawab dengan cuai. bukan tak boleh jawab. aduhai...

bila keluar daripada jabatan, aku tergelak sorang-sorang. Perancangan Allah hari ini untuk aku bertemu dengan Pn Fazi lalu diingatkan pula tentang perkara yang lalu. Allahuakbar.

asbab aku ke jabatan adalah nak tanya soalan, tapi susun atur Allah agar aku dipertemukan dengan Pn Fazi.

tergagap sampai lupa dah apa nak cakap bila Pn Fazi ingatkan pasal perkara tersebut. aduhai. berat untuk difikirkan. soal hubungan bukan sesuatu yang mudah. tambahan pula orang dewasa jadi orang tengahnya. huk3.

Ya Allah, jika dia ditakdirkan sebagai jodohku, maka Engkau dekatkanlah kami dan satukan kami dalam ikatan perkahwinan. dan jika bukan dia jodohku, maka peliharalah kami kedua-duanya sebaiknya supaya menjadi hamba yang taat kepada-Mu, Ya Allah.

semoga kami beroleh bahagia.

No comments: