CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Tuesday, March 9, 2010

menginsafi kelalaian diri.

Menginsafi kelalaian diri. Sudah menjadi adat manusia, kadangkala alpa dengan tanggungjawab yang ada. Dan oleh sebab itulah, kita d minta mentarbiah diri pada setiap hari. Hari2 yang ku lalui, terasa sukar. Sukar kerana banyak perkara yang harus d ambil kira dalam menjalani hidup ini. Terlalu banyak pengalaman dan memori yang tersimpan, yang x mungkin aku lupakan. Dalam banyak2 dugaan, dugaan yang melibatkan hati dan perasaan la yang selalu mendatang. Hati aku pernah terusik 1 masa dahulu. Ketika aku darjah 6. bila kawan mula mengusik aku mengatakan Khairil( bukan nama sebenar) sukakan aku, aku mula rasa sesuatu. Tapi sebenarnya aku lebih menjurus kepada rasa pelik. Masakan dia boleh sukakan aku sedangkan ramai lagi yang cantik, bijak dan sebagainya. Aku hanyalah kanak2 otai, agak2 brutal tapi yang aku tau, sejak dari kecil lagi, aku d kurniakan perasaan saying yang amat mendalam terhadap orang2 d sekelilingku. Mungkin dia lihat sesuatu dalam diri aku saat itu yang aku sendiri x nampak. Iya. Dia seorang yang pemalu dan menjaga pergaulannya dengan budak prmpuan. Muka putih bersih itu, d hiasi dengan kopiah putih atas kepala berjaya membuka pintu hati aku tentang dunia cinta. Mesti korang fikir aku kapel kan?? Tidak2. aku hanya menyukainya dalam diam. Malu mula bertandang. Bila kawan2 mengusik, aku katakan pada mereka hentikan kemerepekan mereka. Padahal dalam hati, aku sentiasa merasa tenang melihat wajah itu. Darjah 6 kami d tamatkan begitu saje. Aku x pernah bercakap mahupun bersua muka dengan dia. Ku dengar dia melanjutkan pelajaran ke maahad muhammadi. Waktu hujung minggu, aku selalu melihat dia dari jauh ketika ikut serta ke masjid bersama keluarga. Sampai sekarang, aku dah x dengar pape pasal die. Selain tu, aku ade menerima luahan cinta budak lain tapi biasa la, budak macam aku mane la layan cintan-cintun. Aku lebih menghargai kaum lelaki sebagai sahabat dari pacaran aku supaya aku boleh sebebasnya menjadi diri aku. Masuk tingkatan 3, aku mula bercinta monyet. Rasa bodoh kerana mencintai seorang lelaki yang hanya cinta pada rupa.. Kami bertahan hanya untuk seketika, akhirnya aku memilih untuk sendiri jua. Senang. Membahagiakan. Umur 18 tahun, aku berkawan dengan Mohd(bukan nama sebenar). Kemudian dia ajak kapel. Aku tanyakan padanya, “apa beza kita kapel dengan kita kawan?” katanya xmau aku jadi milik orang lain. Aduhai… aku terima dia. 8 hari je bertahan. Kenapa?? Ade la tu hikmahnya… dan rahsianya..kami kekal sebagai sahabat karib, suka duka d kongsi bersama.. pelbagai perkara berlaku d antara kami dan yang pasti, aku tetap sayangkan dia sebagai sahabat aku sampai ke saat ni. Lepas dia, pintu hati aku dah tertutup untuk insane bergelar lelaki. Sekalipun aku suka seseorang tu, aku hanya suka melihat perwatakan dia je. X lebih dari tu. Dan dengan azam tahun baru aku, makin menguatkan tindakan aku menolak kehadiran lelaki. Aku tau Allah ada d saat aku memerlukanNya jadi aku x perlukan cinta seorang lelaki yang lebih banyak membuatkan aku terluka dan juga menambah dosa yang dah sedia menggunung. Tapi.. sape yang x memasang impian sebuah perkahwinan yang d redhai Allah. Waktu kecik2 dulu, mesti nak kawen dengan doctor. Kenapa?? Sebab doctor gaji mahal.. waktu tu ok.. bila dah makin besar ni, aku lebih mengharapkan lelaki hadir dalam hidup aku sebagai pembimbing d mana agamanya menjadi asas pemilihan aku. Tapi.. sapelah aku untuk berharap. Kekurangan yang ada pada diri ini, menyebabkan aku lebih tabah dan bersedia menghadapi hari2 yang mendatang. Biarlah tidak d datangi imam dalam hidup ini sekiranya itu yang terbaik untuk aku. Aku percaya, sebaik2 penentuan adalah dariNya..

No comments: