CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Thursday, June 19, 2014

Jejaka Soleh Budiman : Siapa Mahu Kahwin?

baiklah. tajuk itu tiada kena mengena :P

Bismillahirrahmaanirrahim.

Assalamu'alaikum :)!
Uhuk3. teringat waktu praktikum bila mereka beri salam yang terakhir. *tears.

Saya sihat. awak sihat? saya sedang dalam proses menurunkan berat badan untuk mencapai berat badan seimbang. wahahaha. maaflah tak perlu beritahu pun.

okei dalam entri ini sebenarnya sahaja ingin menulis tentang beberapa perkara perihal perkahwinan.

sepertimana kawan saya yang sedang mencari calon isteri, saya pun sedang mencari calon suami. woot~ woot~ tidak tidak tidak. saya tidak sibuk mencari lagi ;)

memandangkan abang kedua atau anak keempat sudah bernikah dan bakal menimang cahaya mata inshaaAllah dalam masa yang terdekat, maka tibalah giliran anak yang seterusnya. anak kelima ialah abang kepada saya. nampak gayanya seperti beliau mahu memberi laluan kepada saya dahulu jadi mari kita berfeeling-feeling merancang majlis perkahwinan dengan umi ;) feeling aje, calon belum ada.

pada aku, ringkas adalah yang terbaik. bila bincang dengan umi, umi tetapkan wang hantaran RM5000 ke bawah. tapi.. sebolehnya aku nak kekalkan RM7000. ikut macam dua orang kakak aku yang lepas. itupun kalau tak membebankan bakal suami. yang mudah dan murah itu kan yang paling baik untuk kami berdua? *kaching!

aku ada juga merepek pasal hantaran. aku berpendapat bahawa tidak perlulah ada beg, kasut segala bagai. cukuplah yang penting sahaja. tapi yang utama mesti ada kek. wahaha. aku suka makan kek. nanti boleh makan sama-sama dengan sanak-saudara masa upacara membuka hadiah.*hamboi berangan lagi. 
kek Secret Recipe kan mudah cair, jadi aku cadangkan pada umi keknya letak dalam peti ais, letak kotak sahaja atas hantaran. hahahahaha. kan praktikal gitew ;) kek pun tak cair. sedap dimakan :D nyumeh!

ops. baru perasan dah tercampur aduk aku saya dalam entri ini. tak mengapalah sebab yang saya tu fefeeling baik. muehehe.

pasal pelamin, aku ada fikir juga. aku ingat nak beli buaian, hias dan jadikan ala-ala pelamin. boleh tolak-tolak pakai kaki kasi gerak. hahaha. ok merepek. tapi setakat ini itulah perancangan aku. atau beli karpet putih deko dengan bunga ke, apa-apa ke, bagi macam tempat comel kita boleh ambil gambar ;) ok yang ni entah-entah sama ada end up tak ada pelamin atau pelamin tempah sahaja. umi ada bagitau pelamin ada yang harga bawah RM2000 sekali dengan mekap dan baju. tengoklah macamana nanti. sekali lagi, calon pun belum ada lagi.

untuk baju, aku rasa macam taknak sewa. sebab nanti raya boleh pakai lagi. aku plan nak tempah jubah dengan MashaaAllah House. kamu boleh tengok page dia di FB. jubah lelaki cantik sangat RM260 sekali dengan pos. untuk jubah wanita ada macam-macam jenis. setakat ni harga paling murah RM180/190. paling mahal pun bawah RM300. tak ingat dah quotation harga dia beri. see? dah tanya harga siap-siap :P wahahaha. tak apa nanti senang kalau jadi kan? tak perlu pening banyak-banyak. untuk akad nikah beli kain buat baju kurung moden sahajalah. yang mana murah :D . sebab nak spare untuk baju sanding kan? :P hehe. memandai je decide seorang. maklumlah orang tak nak kahwin lagi memang begini. berangan sorang-sorang.

untuk majlis di rumah, aku cadangkan pada umi buat nasi ayam. lain daripada yang lain. sebab selalu orang makan kenduri makan daging kan? jadi aku harap kelainan ini boleh dilaksanakan masa hari kejadian. dan aku pesan siap-siap dekat umi taknak benda-benda macam udang ke atas meja pengantin. pengantin tak makan sangat, yang menghabiskannya orang selepas itu. pengantin malu-malu taw nak makan. biarpun dalam hati nak makan sangat. hmmm. akulah tu salah seorang tukang mentekedarah makanan pengantin :D

yang penting, aku memang mengharapkan kesederhanaan. takmau membazir. kalau boleh taknak berhutang baik aku sendiri mahupun calon suami aku. tak mengapalah kalau terpaksa cut down apa-apa asalkan majlis yang diraikan tidak berhutang. *dah minta hantaran RM7000 macamana tak berhutang? nangis. kena marah. T_T

tak apa. apapun kita bincang ye dok? may the best be with us. cewah~

dah boleh berhenti merepek agaknya. harini hari terakhir di rumah. esok gerak ke Bangi untuk meneruskan perjuangan sebagai pelajar untuk 1 tahun setengah lagi :)

Allahuyusahhilna.

Tingkatkan iman, tingkatkan prestasi, Ramadhan menanti. Assalamu'alaikum.


No comments: