CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Monday, October 10, 2011

Anak-anak dan Orang Gaji

Bismillah...

tengah dalam mode sedih. huuuu


sedih tengok keadaan anak-anak dengan orang gaji. risau pula kalau keadaan kelak macam tu juga.

niat di hati bukan nak aibkan sesiapa, cuma nak cerita pasal orang gaji dan anak-anak.

rumah awak ada orang gaji? umur berapa? dan.. selalunya apa yang orang gaji tu kena buat? *rasa kurang sopan pulak panggil orang gaji so we call them bibik ok :) kalau kebiasaaannya.. mesti kemas rumah, masak dan segal benda tu la kan. ada tak bibik awak kena jaga awak? *eh. rasanya awak dah cukup besar. oke-oke. bibik jaga adik-adik awak yang masih kecil? rasanya takde kan?

sebenarnya, seorang bibik yang terpaksa menguruskan anak-anak ditambah bebanan tugasan rumah yang perlu dibereskan adalah satu tugas yang berat.

bukan saya nak berpihak pada bibik tapi itu la hakikatnya. nampak depan mata.

eh macam saya ni lebih-lebih pulak pada bibik. *orang indon ke apa? hehehhehe

bukan. bukan. saya nak tumpukan pada anak-anak....

lain sebenarnya anak-anak yang membesar dengan bibik ni. tak sama dengan dia dibesarkan di nursery mahupun ibu sendiri. perkembangan minda kanak-kanak terbantut. tambahan pula jarak umur anak yang dekat.

sekurang-kurangnya, di nursery, ada juga cikgu ajar disiplin masa. kalau kat rumah, bibik jaga, tak berapa sangat la. bukan takde ketetapan masa, namun saya rasa masih tak sama.

bibik tak pandai guna psikologi untuk didik anak-anak. ada bezanya dengan marah dengan suara yang berteriak dengan guna psikologi untuk redakan marah kita. anak-anak ni mudah je nak psiko... *berdasarkan pengalaman. tapi kalau memang yang dah takleh psiko tu, memang takleh la. huhuhu~

masa anak-anak di rumah pun bukan dalam suasana pembelajaran. asyik fikir nak main sebab bosan. cuba la kalau kita ada masa dengan anak-anak bercerita itu ini kan? kesian tengok anak-anak. itu belum masuk bibik guna kekasaran kalau anak-anak buat salah. kadang-kadang bibik yang lebih kasar daripada ibu bapa sendiri. mak ayah tak pernah sentuh anak tapi bibik, dia pula yang lebih. ya.. saya tahu.. bibik letih... entahlah..

ada masanya kita perlu tegas dalam didik anak-anak, bukan nak iyakan sahaja segala kehendak dan kemahuan mereka. kalau perlu marah, marah. bukan nak manjakan sahaja. anak-anak ni bila dia dah besar dia teringat la waktu dia kena marah dulu-dulu. *flashback kenangan sendiri :D

sabar sebagai ibubapa pun kena ada tahapnya. cara layanan pun kena berbeza-beza ikut peringkat umur. tak salah kalau kita dah masuk umur 50 tapi masuk geng anak umur 20. rasanya itu lagi baik. kita akan lebih faham anak kita. kita pun pernah muda jugak dulu-dulu kan ;) takdela anak kita cari orang lain untuk luahkan masalah dia.

oh ya. perihal bibik ni, memang takleh nak cakap apa dah la. tambahan pula dengan kesibukan ibu dan ayah bekerja sampai kadang-kadang tak sempat nak ambil tahu pasal anak-anak di rumah. well, rasanya lebih betul kalau saya cakap tak tahu apa yang bibik buat pada anak dia di rumah. mungkin depan dia, baik je. belakang dia, only Allah knows.

well, sebab takde anak lagi dan tak kawen pun lagi, takleh nak kupas banyak pasal soal ni. pengalaman takde lagi :) tunggu anak ramai baru rasa kot ;p

saya harap sangat Allah bantu saya dalam usaha mendidik anak-anak ni. semoga semuanya jadi soleh solehah. insyaAllah. walaupun saya bekerja, insyaAllah, dengan izin suami jua, saya harap yang anak-anak saya tidak terabai. terutamanya waktu saya takde dengan dia waktu tu. saya harap Allah jaga anak-anak saya tak kira di mana mereka berada. semoga mereka dalam jagaan-Nya selalu. sentiasa. insyaAllah. amiiinnnn

No comments: