CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Thursday, October 13, 2011

Cerita Hari Ini

Bismillah...

hari ini, macam-macam perkara berlaku pada diri aku. dari pagi sampai la tiba waktu balik. Allah... hari yang memberi kesan...

mula dari pagi lagi, aku dah terlewat bangun! Allah.. memang tak sedar langsung. rakan sebilik pun sama juga. setelah hampir selesai bersiap-siap hendak ke kelas, kami borak-borak sedikit. ini sudah menjadi kebiasaan kami berdua. waktu pagi adalah masa untuk merapatkan lagi ukhuwah, waktu malam waktu untuk bermanja antara satu sama lain :) cerita itu ini. luah itu ini. bincang itu ini. hehe.. insyaAllah bual kami bukan bual kosong.

pagi ni topik bangun lewat la yang kami sentuh. pertama sekali bila saya bangun lewat, dalam hati saya, saya kata Allah nak uji. padahal semalam bukan tidur lewat sangat pun. tidur sudah pada waktu kebiasaan tidur. saya tahu, ada silap saya. ditambah pula dengan rakan sebilik yang menambah " ini sebab kita cerita pasal dia tidur mati la ni". Allah.. itukah salahnya.. mashaAllah.. sebegini rupa ujian-Mu. Dia yang dimaksudkan ialah kawan saya. semalam saya cerita satu kisah yang pernah terjadi sebab nak kaitkan dengan kisah pencuri yang dia ceritakan. mungkin juga Allah nak uji ketaatan kami dalam melaksanakan ibadah. tanda bukti cinta kami kepada-Nya.

hari ini juga, saya rasa bahagia. sampai saya tak boleh tahan senyum. dia tegur saya. walaupun hanya sebaris perkataan sahaja, dan perkataan tersebut adalah ayat yang bersahaja, saya rasa bahagia. tak henti-henti senyum. saya tahankan sahaja rasa dalam hati, istighfar atas apa yang saya rasa. huuu.. kadang-kadang hati berhak rasa bahagia :P *jangan tiru macam saya.

hari ini jugalah saya menguruskan lagi perihal program mentor-mentee yang dimulakan oleh saya di kelas PPISMP 3.11. kali ini, saya agak bertegas dan rasanya lebih sistematik. sekejap sahaja sudah selesai dalam soal pemilihan mentor dan mentee yang bakal berada di bawah seliaan mentor yang mana. saya sebenarnya agak sedih dan kecewa. saya tak suka bunyi bising dan sorakan mereka terutamanya di dalam kelas. mungkin faktor umur yang berbeza menyebabkan penerimaan kami tidak sama. saya lebih serius barangkali. tiap kali saya tinggikan suara sedikit, saya mesti rasa bersalah. huu... biarlah. saya ada Allah untuk pujuk hati saya.


ujian yang seterusnya untuk hari ini, hajat untuk minum air epal susu tidak kesampaian. rakan sekelas saya terlupa untuk beli di kafetaria tengahari tadi. Alhamdulillah, saya tidak menyalahkan dia malah saya dapat menerima berita ini dengan tenang dan bersahaja. memang Allah taknak bagi saya membazir. memang ada terlintas dalam hati saya "eh kenapalah aku pergi beli air, membazir je. air dah ada di bilik. tapi xpelah" hmm.. mungkin Allah tahu apa yang terbaik untuk saya. mana tahu duit yang akan saya bayar untuk harga air tersebut perlu digunakan di masa hadapan. Allah juga Yang Maha Mengetahui.

hari ni sebelum keluar dari kelas, adik saya ada tegur saya.

"Kak Afiah, ada apa-apa nanti mesej la saya."

"ok.."

"dah lama dah Kak Afiah tak mesej saya."

"yela.. xkan la akak nak mesej saje-saje kan.. dah xde tujuan, nak mesej buat apa"

"xdela.. akak selalu mesej saya tanya apa-apa, sekarang dah xde dah mesej saya"

" +_+ yela-yela nanti akak mesej awak"

bunyi suara Syakirah dari belakang : " huh! manja! "

haha.. macam tu la adik saya.. rasanya bukan saya yang lupakan dia, tapi dia tu yang dah sibuk dengan hal lain. maklumlah dah ada awek.. taknak la saya kacau. buku "Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul" pun tak habis lagi dia baca. haiz. katanya memang dia tak suka membaca. yang dia suka, bidang automotif. pasal kereta tak payah cakap la. baru-baru ni dia menang Kuiz PNB peringkat nasional. Juara :) Alhamdulillah.. dia memang aktif dalam kuiz tersebut. menjadi wakil pertandingan sejak sekolah menengah lagi. nantilah saya perkenalkan dia. bimbang pula ada ramai yang berkenan. hehe...

berita gembira! saat-saat hampir selesai karang entri ni, rakan sebilik saya tengah bercakap dengan kawan dia. kawan dia sekarang ada di kafetaria. Alhamdulillah, ada rezeki lagi untuk saya. terus saya kirimkan jus epal susu pada dia. Alhamdulillah... Allah sayang saya... Alhamdulillah...

*saya utarakan soalan pada rakan sekelas yang umurnya setahun muda dari saya

"kuat tak aku marah tadi?"

"yang paling teruk marah 'hamba Allah'"

ada sorang lagi menyampuk.

"tadi bukan marah, manja."

erk?? jangan la sampai satu masa aku ambil keputusan menjauhi dia... takmau cakap dah.. bimbang mencairkan hati-hati lelaki yang mempunyai penyakit hati. huuu.. senyum jela.

babai :)
fi amaanillah...
Assalamu'alaikum :)

No comments: