CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Wednesday, July 15, 2009

bismillahirrahmanirrahimm...

saya tidak sihat. tapi cikgu ain cakap, xleh ikotkan sangat perasaan sakit tu. kena lawan. kalo x, sakit tu menjadi2. hehe.. bukan sakit pe pon sebenarnye.. demam je.. tapi tekak terasa amat perit. rase cam malas nak cakap je tapi cakapnye makin banyak. hahahha. keje menyakat je dalam bilik ni. adeh. berubah la wahai afiah. lol~

tiap2 hari topik yang sama. memang kalo sehari x keluar nama ali ngan farhan dari mulut rumate aku, mmg x sah. adeh.. today, she's admitting farhan is handsome n she asked for my opinion. cm biase.. aku no komen psl ke'handsome'man lelaki nih. kalo mamat korea, handsome la. kih3. aku ni pelik ckit. kalo korea, rmbut pnjg xpe. tp kalo orang melayu, aku x ske tengok dak laki mbut pnjg. tp kalo hairstyle die cm mamat korea, kire ok la. huargh3. tp kat uia ni mane la d benarkan.. lalala~ so, ade ke lelaki handsome kat cni?? jawapan aku.. x. huargh3. kalo mamat melayu, hairstyle kena kemas bru nmpk macho. bg aku la.. so jangan lak salah faham. aku ske tngk hairstyle abg ih yang dulu tapi sekarang die dah botak da... lol~ miss my bro. abg din.. dah navyofficer. mmg la rmbut pendek. abg ngoh, pon x ske rmbut pnjg. abg2ku sayang! hahaha! statement maut yang aku kluarkan untuk abang2 aku. ne de aku pernah cakap cmtu kat dieorang. depan dieorang, aku sllu wat2 brutal. hahaha. mmg brutal pon. tapi adik die ni de la gak ciri keperempuanan. kalo nak suruh aku masak, bukan main la dieorang ni. dush untuk mereka! hahaha. ops. pasal adik aku. ha.. die ni ske simpan rmbut panjang. dan of koz. sy tidak suka. bile time ummi suruh die potong rmbut, aku la yang paling suka. huargh3. dush untuk arshad!!! tapi kak yah tetap syg kamo walaupon kamo begitu.
sak, jangan wak gitu lagi deh. kak yah sedih sak wak gitu. kak yah syg sak wlaupon kak yah tok tunjuk. kak yah syg adik2 kak yah. semoga sak menghargai setiap detik hok sak ado nih. kak yah doakan kite semua masuk syurga. amin.. jangan wak sumo ore bimbe lagi deh. syg arshad ngan najihah! muahh!!

wlaupon saya hanya berusia 18 tahon 8 bulan dan 10 hari pd saat ni, aku banyak belajar erti hidop ni. huhuhu.. alhamdulillah, pengalaman mematangkan saya. yeke matang?? homsik pon nangis. hahahha. sebenarnye aku nak share sumthng tp merepek je bnyk kat ats tu. kih3.

hr tu aku de bca buku surah2 pilihan, so de la ckit sbnyak surah yg aku dpt ambik dr buku tu untukd jadikan amalan kite.


  • surah ar-rahman >> dapat membentuk diri jadi insan yang bersyukur.
  • surah an-naba' >> mendapat jaminan minuman syurga
  • surah 'abasa >> memudahkan hari perhitungan
  • surah al-ikhlas >> mencukupi segala kekurangan
  • surah al- falaq >> mebgubati segala penyakit
  • surah ali imran ayat 1-3 >> memelihara kesihatan
  • surah an-nisa ayat 75 >> beri rse tenang
  • surah al-maidah ayat 7 >> d baca 3 hari berturut2, dapat menghilangkan rase was2 semasa wudhuk dan solat
  • surah al-maidah ayat 89-101 >> d baca kepada air, d beri minum kepada seseorang untuk menghilangkan percakapan dusta. nescaya die x akan bercakap dusta lagi. insyaAllah.
  • surah al-an'am >> d baca sebanyak 7 kali, insyaAllah terhindar dr segala bencana
  • surah al-anfal ayat 62-63 >> mendatangkan rasa cinta
  • surah yunus ayat 64 >> terhindar dari mmpi buruk
  • surah hud ayat 112 >> d baca sebanyak 11 kali selepas solat, dapat capai ketenangan hati
  • surah ar-ra'd ayat 28 >> menyembuhkan dari penyakit jantung
  • surah thaha >> d kurniakan ilmu pengetahuan yang luas
  • surah thaha ayat 25-28 >> d baca sebanyak 21 kali selepas solat subuh, d kurniakan akal yang sempurna dan minda yang cerdas.


kalo boleh, selepas subuh tu, baca la surah yasin. kalo x sempat, baca mathurat pon dah ok. semoga kita d lindungi dari pagi hari ni hingga pagi yang seterusnya..


oke. ni nak share pasal surah yasin plak. mase form 5 kalo x silap, aku masuk bengkel motivasi. so kat dlam bengkel tu, die cakap la rahsia kejayaan die. x susah pon. baca yasin setiap pagi. dan ade pengulangan kat certain2 ayat. selain tu, sentiasa bayangkan kejayaan kite. selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W. , istghfar, berzikir. sebut Allah sebnayak 33 kali kalo x silap. tutup mata, kosongkan minda dan fokuskan ape yang kite nak. bayangkan kite dah dapat capai pe yang kita inginkan. lepas dah selesai, buka mata perlahan2. lepas tu senyum. tapi kena senyum ikhlas la. selagi x dapat bayangkan kite dapai capai benda tu, jangan bukak mata. teruskan usaha anda kerana kejayaan kite bermula dengan impian, angan2. bukan angan2 kosong semata, tapi d sertai dengan usaha. selamat berjaya!!


pengulangan ayat dalam surah yasin:

  • ayat 1 >> ulang sebanyak 7x
  • ayat 38 >> ulang sebanyak 14x
  • ayat 58 >> ulang sebanyak 16x
  • ayat 81 >> ulang sebanyak 16x
dan d setiap pengakhiran ayt yang berakhir dengan perkataan mubiin( yg nyata) yakni ayat 12, 17, 24, 47, 60, 69, 77.

kita sama2 mencari rdhanya. aku nak mengingatkan diri aku gak yang alpa dan lalai ni. ape yang kite tau, sma2 kite kongsi. kalo de antra kite yang wat salah, kite tegur. sesungguhnya Allah itu ade bersama2 dgn kita. setiap apa yang terjadi, ade hikmahnya. jangan menyalahkan takdir kerana ade sesetengah takdir yang boleh d ubah dgn usaha kita. sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah lg Maha Penyayang. berikan ruang d dlm dri anda untuk merasai kasih sygnye. Ssngghnya hidup ini terlalu indah untuk kite kesali ape yang kita lalui. ikhlaskan diri kita dlm melakukan apa jua perkara. ssnghnya balasan Allah itu benar... sama2 kita istghfr 3 kali. sucikan hati kita. selamat bertransformasi untuk iman2 kita=)

salam ukhwah fillah=).

2 comments:

Insan Hina said...

betul kata cikgu anda..kena lawan..
:)

errr...rindu benar ye kau akt keluarga..hehe...bagus tul akak ni..hihi

bagusnya semua ni..tapi aku selalu main baca je.. :)

A.F.I.A.H said...

hahaha

td de depan klinik. terpampang la poster psl h1n1. dlm tu de la die tulis psl simptom2 h1n1. aku da mula berkira2. hahaha. demam. ye. pening. ye. batuk. ye. hahaha. tp bnyk yg tidak la. lol~ alhamdulillah..

adeh.. rndu kat family pon d kira bagos ke?? hehe.. tu x bgos la.. lol~

hehe.. alhamdulillah.. pe yg aku tau, aku kngsi. smga kita sama2 dpt rahmatNYA=).

p/s : anda si pemerhati.. bnykkan memerhati ciptaanNYA yg hijau sbb kalo dgn izinNYA.. power spec dpt d kurgkan. hehe.. my sis's wearing celak. dan die dh dpt kurgkan power spec die. mgkin anda nk cuba?? hehe.. celak tu abg ih yg belikan.. lalala~ abg ih sayang!!