CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Saturday, January 2, 2010

2.0.1.0

bismillahirrahmanirrahim
assalamu'alaikum.

2009 baru je aku tinggalkan. 2010 menjelmakan diri. ape azam tahun baru?? erk.. ade azam tahun baru ke?? hoho... malangnya tiada. tapi aku patut berbangga kerana tiada azam baru. kenapa??? sebab... azam2 tahun baru yang dah lama tu... belum lagi tercapai.. ha... baik la x payah berazam. biar yang lama tercapai, baru la simpan azam baru semula. tapi semangat kena baru! alhamdulillah.. pagi tadi bangun dengan hati yang bahagia, senyuman terpamer d wajah. semangat 2010 menguasai diri kerana saya dah tua!! adeh.. ada apa pada no?? hoho.. no tu la melambangkan kematangan diri yang d perlukan. melambangkan tanggungjawab yang bakal terpikul nanti. no bukan sebarang no. no membawa makna.

pagi tadi mesej adik. bertanyakan sekolah mane yang die dapat. jawapannya berbunyi hampa.
" x dapat skoloh mano2. ore buat rayuan."
aku cuba memujuk, "xpola. skoloh mano2 pun xpo asalkan adik rajin=)".
" tapi ummi nak ore skoloh jauh2. sene nk gi masjid. ummi xse ore skoloh cni".
aku bertindak sebagai kakak, " hmm... adik smaye hajat la. Mitok ngan Allah. InsyaAllah dpt. kalu adk dok asrma xleh la k.yah main ngan adk time ct nt. huhu.."(berbaur keanak-anakan mesej ini. tett...)
adik x makan pujuk. "ye la tu. luqman dpt faris petra. sumo saing ore hok 5a dapat. ore sore jah xleh."
"rzki msg2 adk. jgn sedih. ade la 2 hkmahnya bakpo adk xleh. kita kena redha..."
"ok. k la. nok make nasik. tgh tngok cito hantu rayo nih"
"k. yah jugok hok xleh tngk tv. adk start skoloh bilo? rjin2 la wt solt hajat, bc al-quran. smaye jgn lmbt2. krm salam ko ummi nga ayah dgn ucapan assalamu'alaikum"
"ok"

kenapa rasa susah sangat nak comfort adik?? kenapa susah sangat nak berinteraksi dengan adik?? faham ke dia apa itu redha?? faham ke dia konsep rezeki? Ya Allah, permudahkanlah untuk aku memahamkan die. die faham ke tazkirah yang abang ih selalu sampaikan?(aku lak x join dgr. nk tolong huraikan pn xleh. adeh.) sesungguhnya baru aku terasa betapa sukarnya menasihati keluarga sendiri. mendorong keluarga sendiri. aku mengharapkan pertolongan dariNya untuk jaga adik. semoga kami semua dalam lindunganNya. dalam rahmatNya. InsyaAllah.

semoga segala pekerjaan berjalan lancar pada tahun ni. semoga rahmat Allah d cc kita selalu. semoga aku menjadi aku yang lebih baik dari segenap segi. sesungguhnya pada tahun ni aku berusaha untuk jadi matang. bersikap matang. percaya atau tidak tapi fakta bahawa orang melihat aku sebagai seorang yang matang. sedara2 sume ingat aku kakak kepada kak nurul. alohai~ tapi pada hakikatnya, aku masih terpengaruh dengan adik. hoho... xpe2. akan ku usahakan nnti! insyaAllah.

selamat berusaha dengan lebih gigih afiah! gambatte-ne afiah! cayo2!!!

2 comments:

aku bukan aku said...

=)

seakan2 ada barrier..
walopn dgn keluarga sndiri

mengapa ya??
*kalau ngn kawan sng jah..huhu

mane satu femili betul???..
ntah~

situasi y sama...

=.=''

A.F.I.A.H said...

em.. yep. nasib baik adik masih kecil.( kecilkah??)

aku cuba untuk rapat dengan dia, supaya nnti kalo ade pape, die sudi kongsi dengan aku. bukan senang nak lepasi dunia remaja ni. bimbang adik tersalah buat kptsn. mohon perlindungan dariNya. insyaallah semuanya selamat.


kalo ngan kawan, kita x kisah sangat kalo die terasa. dah memang tujuannya macam tu kan?? hoho.. tapi kalo dengan famili, kita mesti nak jaga hati dieorang. padahal tanggungjawab kita lebih kat dieorang. pelik kan?? hoho..

terima jela ni sebagai ujian dariNya=)