CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Monday, January 18, 2010

soalan dan signifikannya.

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamu’alaikum...

Sape yang rase die ni takut gelap???

Xleh tempat gelap sikit, mula la nak terpekik terlolong. Tambah2 kalo masuk umah hantu. Dah tau takut masuk jugak.... pelik kan kita??

Sape yang rase die ni takut ngan orang atau sumthing yang berwajah hodoh??


Ha... ni pun satu... bila masuk umah hantu, x Nampak ape2 dah menjerit. Gaya orang histeria gitu. D tariknya baju kawan sampai nak terkoyak. Ishk2... x payah la masuk umah hantu kalo dah macam gitu rupanya. Kalo sekadar Nampak hantu olok2 xpe, tapi kalo Nampak yang betul?? Yang kita sangka hantu tipu tapi rupanya betol.. jeng3.... nasib baik kita xtau kan?? Pernah ade 1 buah sekolah, sekolah perempuan, tiap2 tahun buat rumah hantu. Ape kejadahnya mereka ini?? Dah la buat lak kat tempat2 yang keras. Ishk3... nak d jadikan cerita, jumlah hantu yang dak2 ni Nampak, x sama dengan jumlah hantu olok2 yang d sediakan. Hoho.... malah, sepanjang program rumah hantu berlangsung, ade lak die panggil sister tolong baca yasin. Adeh... kalo camtu baik x payah buat rumah hantu. Anda sedar ke x ni???? Bila kita meniru atau menyerupai mereka, lagi la dieorang suka. Jadi elakkan la mengusik kawan x tentu hala dengan topeng tengkorak tu... buruk bebenor...


Sape yang x suka bile tiba2 orang datang himpit die masa tidur???


Kat asrama, dah le katil bujang, tiba2 kawan kite yang menumpang bilik kita, mintak tidur kongsi katil. Kalo badan die cam lidi xpe, ni macam tong ape kes... kite buat perumpamaan je kat cni. X melibatkan mana2 pihak ye.kita yang kecik ni tertolak2 sampai muka cium dinding dah. Kita pulak yang jenis baik hati.. tahan jela sampai pagi... walaupun sengsara, dapat pahala gak tumpangkan die tidor. Tapi dengan syarat, hatinya ikhlas. Jangan lak lepas die balik, kita x henti2 mengomen. Gtau rumate. Kan dah jadi mengumpat tu...


Sape yang time kena interview x seram??

Ha.. soalan ni terbalik ckit. Rase2nya semua orang seram kan?? Tapi pasti kita ada cara untuk atasi keseraman kita tu... solat hajat, mintak mak doakan, berlatih depan cermin, dan macam2 lagi kan? Bak kata omputeh, fully prepared.




Ape signifikannya aku tanye soalan2 ni?? Adakah saje2?? Nak bergurau senda?? Nak meraban yang x tentu hala?? Nak menyeramkan anda yang dah sedia seram?? Tidak.tidak.tidak. saya di sini, ade motif penting. Jeng3....
Agak2 kan... nanti kita dalam kubur.... gelap ke cerah ye kubur kite??


Agak2 kan... nanti kita dalam kubur.... amalan2 kita mendatangi kita dengan wajah hodoh ke tampan??


Agak2 kan... nanti kita dalam kubur... kubur kita luas ke sempit??


Agak2 kan... nanti kita dalam kubur.... kita lulus x interview yang d jalankan oleh malaikat??


Anda ada akal, fikir2kanlah. Anda ada hati, insafilah. Anda ada waktu, bertaubatlah. Dunia kata pergi, kubur kata mari....


Sebelum habiskan coretan kali ni, aku nak berkongsi cerita dengan korang. Alhamdulillah, selesai sudah aku menamatkan kerja sebagai committee leadtrain sesi ke3. Malam tu, aku dah beli tiket untuk masuk barzakh hotel. Dayah yang ajak. Hati membuak2 nak tau ape sebenarnya program yang dieorang handle ni??? Untuk pengetahuan korang, program ni d hasilkan melalui kutipan2 idea budak2 cos architecture and environmental design. Hollahh for them. Program anda sukses. Program berlangsung dari pukul 9-11 malam. Untuk masuk hotel tu, kena berkumpulan. Nak masuk sorang pon boleh tapi konpem xde orang yang nak masuk punya.... seram2... dari luar dah seram. Program ni buat kat smawep 3, d mana tempat nya sendiri dah macam seram. Kalo time kelas, xde la seram pun tempat tu tapi bila malam menjelma, xde sape berani ke situ sorang2. D pendekkan cerita, aku masuk dengan klasmate aku merangkap kawan2 aku sendiri. Kami masuk seramai 8 orang. Aku ngan adilah kat belakang sekali. Azie mengepalai dengan mirah. Masuk bilik pertama, kawasan kubur. Dengan adenya props kepala yang berpusing tanpa badan kaler putih. Aku tanye mcmna dieorang buat cmtu, katanya gantung kat kipas. Pergh... semacam real. Ok.. semua orang rilek2 saje.. xde pape yang nak d takutkan. Setakat tengok nisan terpacak xde la ngeri sangat. Untuk masuk bilik ke2, kami kena merangkak. Kalo x memang xleh masuk. Okla... azie mendahului, tiba2!! “azie x boleh la... sape yang nak pergi dulu??” aku yang kat belakang ni terpinga2. Ape yang berlaku?? Lantas azie tarik tangan aku. “piah..piah jadi kepala ya. Piah masuk dulu.” Aku bingung gak. Tapi kira ok la... bersiap2 aku untuk merangkak, sekali pandang belah kanan, mayat yang d kafan terbaring dengan darah. Semangat d kuatkan. Memang kat depan tu, gelap gelita. X Nampak apa2. Nak masuk je, kat sebelah kiri aku, kepala rambut panjang tanpa badan. Lantas aku bangun. “piah x boleh la. Boleh x sape2 masuk dulu??” dieorang lagi la xnak. Terpaksa aku teruskan. Dengan berbekalkan lampu henset, aku teruskan jua. Tapi bile dah masuk tu, x kisah2 henset aku seret ke lantai. Konpem calar. Dah namanya merangkak. Untuk pengetahuan korang gak, kiteorang kena melalui lorong2 yang d buat dengan merangkak. Ade satu bahagian tu, sempit gile. Sampai terpaksa iringkan badan nak lalu. Lepas je lalu bahagian sempit tu, aku Nampak kawasan yang luas. Lorong yang luas dan ade lorong lain tapi dari ekor mata, aku Nampak lorong tu lorong mati dan ade sesuatu kat dalam lorong tu. Aku sebagai ketua, Alhamdulillah Berjaya memilih lorong yang betul. Aku x mampu nak pandang kiri kanan. Hanya kalimah “Allahuakbar” yang mampu terpacul dari bibir ni. Masa tu hanya ingat Allah dan nak cari jalan keluar je. Harus d ingat. Saya pemimpin ketika itu. Penting untuk pupuk semangat dalam diri anak2 buah. Tapi rupa2nya mereka makin takut bila aku sebut kalimah tu. Aduhai dak2 ni.. nak masuk bilik ke3, tiba2 terjatuh mayat yang d kafan berdarah depan mata aku. Alhamdulillah, xde terkejut sangat sebab dah tetapkan dalam hati. Allah tetap ada melindungi kami semua. Alhamdulillah. Masuk bilik ke3, kain rentang hitam memenuhi. Kat dalam tu banyak gile hantu tapi aku x Nampak satu pun. Perasaan hanya nak cari jalan keluar dan Alhamdulillah, jalan keluar dah kami jumpa... Alhamdulillah... ape signifikannya program ni d jalankan?? Rumah hantu ke??? Tidak3. Program ni bertujuan untuk kasi kita rase bagaimana dalam kubur nanti. Tu ramai2, kalo sorang2 camne?? Dan setiap amalan yang kita buat kat dunia ni akan mendatangi kita nanti dalam bentuk pemuda yang berwajah tampan atau sebaliknya... jadi ape berlengah lagi?? Sama2 kita kembali padaNya, mohon belas kasihanNya, mohon rahmatNya semoga kita terpelihara bukan saje d dunia, malah d akhirat sana... wassalam...

No comments: