CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Monday, January 18, 2010

cikgu Nur=)

kenapa aku nak jadi cikgu??

  • kerana itu la cita2 pertama n terakhir aku. Alhamdulillah, pada tahun 1997 yakni masa aku darjah 1, terdetik dalam hati ni ni nak jadi cikgu sebab nak tau macamana perasaan seorang guru kalo anak murid die wat salah. hoho...
  • sebab profession ni adalah antara 7 pekerjaan mulia d dunia=)
  • sebab saya suka berkongsi=). seronok kan tengok anak2 murid ade perasaan ingin belajar
tapi kenapa saya pilih untuk jadi cikgu sekolah rendah??

  • sebab saya sukakan kanak2. oke. salah niat d cni. sangat comel bila tengok dak kecik dalam uniform sekolah. macam2 gaya dan ragam. pernah aku pergi sekolah ummi dulu, aku tersenyum sorang2 time jalan. haha... sangat comel tengok dak2 kecik! pastu time anak murid ummi panggil aku cikgu, berbunga gila hati. senyum memanjang je=). aku borak2 dengan dieorang, sambil2 bagi motivasi dan nasihat.
  • sebab kanak2 mudah d bentuk. pepatah ade mengatakan, melentur buluh biarlah dari rebungnya.. kalo dak besar, dah banyak pengaruhnya. jadi kami sebagai guru yang akan cuba membentuk peribadi mereka d sekolah.
oleh itu.. doa2kanlah aku dapat masuk maktab.. siyes. nak jadi cikgu ni.

mari kita lihat apa kata mereka....
"rugi r ko.. dah 2 tahun kat cni. nanti ambik jela minor edu kat uia"

"ko xnak jadi pensyarah ke?? gaji mahal lagi dari cikgu. sama je konsep die. mengajar gak."

"ko jadi cikgu skolah rendah, ko x takut ke ngan pibg? kang ade parents serang ko sebab anak die x cemerlang. kalo jadi lecturer senang. dieorang faham ke x, bukan salah ko. dieorang xnak belajar, ske ati dieorang. x payah ko cbuk2 ambik pusing."


kata aku

"ummi x kisah aku masuk maktab so xpela.. gaji?? x kisah la. niat saya untuk mengajar,bukan sebab gaji. saya nak didik anak bangsa so memang kena berdepan dengan perkara2 camtu. sama2 kita kaji d mana silapnya. bukan menuduh 1 pihak je"

p/s: perasan x aku cakap macam aku dah jadi cikgu?? hahaha... lqtm=)


2 comments:

patenjihah said...

i do love to be a teacher too. dan suke sangat tengok budak2 pakai uniform.

pernah sekali keluar dri upm pegi sri serdang, lalu sebelah kafa. budak2 sume kecik2 comel2 pakai kain ijau baju putih jalan kedek2. ade tu siap jalan berdua laki pompuan. hahaha comel sehh

A.F.I.A.H said...

hahaha... jiha, yang tu xleh kompromi. kena ajar dari kecik lagi bab pergaulan laki n pompuan. hehe... aku zaman kecik2 dulu, jadi leader otai. bawah2 aku sume dak2 laki. hahaha.. oyeah..

aku lak, tggl kat lvl 1. kat gf, ade nursery. dak2 nursery sllu kluar main kat park kat tmptnya belakang nursery tu. kirenya dr bilik aku nmpk r. aku tngk ade sorang dak laki ni.. die nak pegang tangan dak pompuan tu. dak pompuan tu xnak. siap lari lagi. dak laki tu kejar. sekali dak pompuan tu masuk barisan dengan dak laki lain. hahahaha... kelakar seh!! dak lelaki yang kejar tadi lak pimpin tangan ngan cikgu je sbb xde pasangan. hahahha... kalo ko tngk mesti gelak punya.. kelakar la dieorang ni. nakal pun ye. tapi yg pasti, comel=)