CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Wednesday, December 8, 2010

Selamat Pagi Ceria^_^

Bismillahirrahmanirrahim..

pagi2 dah say hello to blog. huhu.. kebetulan ada sifat kerajinan pagi-pagi ni untuk menulis, maka terhasillah entri ni.

pertama sekalinya, nak ucap syukur banyak2 sebab hari ni masih lagi di beri peluang untuk beribadat kepadaNya. x lewat lagi kan untuk saya ucapkan Salam Maal Hijrah 1432H. Semoga dengan kehadiran tahun baru ni, kita lebih bersemangat untuk beribadat kepadaNya. lebih kerap berdamping denganNya.

apa cerita hari ni ye? hari ni macam biasa, xde g mana. 2 hari lepas pegi hospital. dan saya dapat temujanji baru which is on 7th February 2011. apekah?? nak postpone to another date tapi kata doktor, kena within 2 months jugak. alahai. terpaksa la berkorban. adakah ini tanda-tanda yang saya perlu balik ke Kelantan? hoho.. mungkin. cuba kita lihat kronologinya. tarikh tersebut jatuh pada hari Isnin. Jika saya berada di-

IPG KPI,Bangi: semestinya balik Kelantan pada hari Jumaat atau pagi Sabtu. mungkin suruh kak long ambik, then naik bas di Putrajaya. terlalu bahaya untuk naik teksi sorang2 ke Hentian Kajang. kalau naik Jumaat malam, maka sampai Sabtu pagi. Kalau naik Sabtu pagi, sampai Sabtu petang. Isnin pagi, pegi hospital. setel dalam jam 12 kot. then malamnya naik bas turun Putrajaya pagi esoknya, suruh k.long ambik, terus hantar ke IPIS. jam 7.30 gerak ke kelas.

IPG KB, Kota Bharu: habis kuliah Ahad petang. suruh ayah ambik. Isnin pagi pegi hospital, lepas Zuhur boleh gerak balik maktab semula. by bus or ayah hantar.

hoho.. jika dilihat pada kependekan struktur ayat yang dibina, ternyata jika saya berada di IPG KB, ia lebih menyenangkan. hoho.. pening-pening.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Semalam mesej ramai orang. hoho.. sekadar tanda ingatan dan sebagai salam sapaan bagi menyambut awal muharam ni. dalam ramai-ramai yang reply mesej, saya suka berkongsi dengan sahabat-sahabat semua beberapa mesej yang saya terima. antaranya:

1)Perasaan ditemani Allah emrupakan penghibur dalam kesepian, pelindung dalam ketakutan, perencah keamanan diri, pencorak keceriaan jiwa, penawar segala duka, peneman dikala senang dan payah.. hati terdetik diketuk rasa rindu padaNya, hati redha menerima segala ketentuanNya.. itulah erti tawakal yang sebenar

2)Beri hatimu hanya untuk Allah, pasti Allah temukan padamu pemilik yang terbaik. Hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah, pasti Allah aturkan kehidupanmu dengan sebaiknya.

3)Jangan melupakan Allah dalam memburu kasih sayang manusia kerana dengan melupakan kasih Allah, kita akan gagal merebut kasih manusia. Apabila melihat kebaikan sahabat, rasailah itu hakikatnya kebaikan Allah. tapi apabila melihat kejahatan atau kelemahannya, percayalah itulah cara Allah menguji samada kita terima atau sebaliknya.

tula antara mesej2 yang saya terima. banyak lagi tapi setakat tu jela yang dapat saya kongsi. sungguh indah dalam bersahabat. manisnya terasa apabila kita saling mengingatkan antara satu sama lain dengan ayat Allah. sungguh hebat kuasa seorang sahabat itu. mampu menjadi imej kepada kita. walhal tiada cermin pun di situ tapi pantulan mampu berlaku. jika kita berkawan dengan orang yang rosak akhlaknya, maka kita lama kelamaan akan turut terjebak sama. nauzubillah. jika kita berkawan dengan orang yang sentiasa hidup dalam tarbiah, maka kita akan turut sama mentarbiah diri kita ke arah kebaikan. sifat manusia, ada yang malu dan ada juga yang berasa jelik apabila melihat orang membuat kebaikan. katanya berpura-pura. semoga hati kita semua tetap istikomah dalam apa jua perkara kebaikan yang kita lakukan.

suka saya berkongsi di sini, tentang bagaimana sahabat mendorong seorang sahabat yang lain menuju ke arah kebaikan.

(PERENGGAN SETERUSNYA HANYA SEKADAR BERKONGSI, BUKAN UNTUK MENGAIBKAN SESIAPA. SEMOGA ALLAH PELIHARA HATI INI DARI RASA BERMEGAH-MEGAH DENGAN NIKMAT KURNIAANNYA)

Alhamdulillah, sepanjang hidup berasrama, aku berpeluang untuk tinggal bersama mereka-mereka yang menjaga peribadi diri sebagai seorang yang bergelar penganut agama Islam. Waktu
di tingkatan Empat, aku masuk Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra, maka bergelarlah aku sebagai penghuni asrama. Aku agak malas ke surau, ditambah lagi dengan rakan sebilikku yang sekepala dengan aku. apa lagi, orang pergi surau, kami jemaah dalam bilik je. entah apa yang menyebabkan kaki aku berat melangkah ke sana. mungkin kerana tidak diwajibkan? alahai. mungkin aku suka membandingkan dengan orang yang tak pegi surau. alahai. kenapa apabila ingin membuat kebaikan, kita membandingkan diri kita dengan mereka yang tidak berbuat kebaikan? seperti 'aku xnak la orang kata aku budak baik'. oh no no no. cemburu itu memang sifat manusia, tetapi mereka cemburu kepada orang yang melakukan kebaikan, yang melakukan kemungkaran, dianggap perkara biasa. 'normal la tu'. oh oh oh. tu kisah masa zaman persekolahan.

masuk UIA, aku ditempatkan bersama budak medik, nursing dan budak bio. wehuu~ aku sorang je budak math. xpe2. kat dalam bilik tu, aku makin banyak belajar soal kehidupan. mengenali lelaki? oh oh tidak. mengenali sifat sebenar seorang lelaki dari mereka yang pakar dalam soal ni sebagai benteng kepada diri ini. aku suka tengok mereka. nampak benar bagaimana apabila kita mengasihi Allah, Allah akan mengasihi kita kembali. walaupun banyak ujian yang mendatang, tetap kami tabah tempuhi. yang aku suka tengok, amalan seharian mereka. apabila berkesempatan, solat sunat dhuha dilakukan. pembuka kepada rezeki. dan amalan-amalan seharian yang lain, yang membantu mendekatkan diri kepada Allah. turut tidak terkecuali, aku terkena tempias mereka. Alhamdulillah, kerana Allah sentiasa memeliharaku.

msuk IPIS, sekali lagi ditempatkan bersama mereka yang berakhlak mulia. Alhamdulillah. Allah sentiasa memeliharaku. biarpun tidak diuji dengan terpaksa berdepan dengan kerenah rumate yang bermasalah, aku turut berperang dengan diri sendiri. sebagai manusia biasa, insan yang normal, rasa malas tu wujud juga. peluang telah Allah berikan, cuma tinggal untuk aku laksanakan je. insyaAllah, dalam lima tahun di sana, aku akan memanfaatkan masa yang ada dengan sebaiknya. mereka kata aku kuat, percayalah. di sebalik kekuatanku, ada Allah di situ. sekiranya aku tak kuat, maka tersungkurlah aku dalam kesedihan. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang yang sabar. semoga kesabaranku dibalas dengan balasan yang setimpal. insyaAllah. eh2 melencong ke lain pula.

kesimpulannya, dengan siapa kita berdamping, akan memberi kesan pada pembentukan ciri-ciri kita sebagai seorang individu Muslim. maka carilah sahabat yang sentiasa membawa kita ke arah kebaikan. semoga kasih Allah melimpahi kita semua.

sekian sahaja kemerepekan pada pagi ini. jom solat sunat dhuha!


"Sahabat, ku doakan kau menjadi golongan muttaqin yang tiap detik bibir basah dengan Asma' Ilahi, hati jernih mengagung Ilahi, jiwa rindu bertemu Rabbi, hidup dan mati dalam mahabbatullah yang hakiki^_^"

cintaku padamu hanya keranaNya. sama2 kita dambakan diri pada cinta Ilahi^_^.
jaga diri, jaga iman, istikomah dalam amalan kebaikan.

salam sayang, Afiah.

No comments: