CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Wednesday, December 29, 2010

"Awat Bunyi Lagu Tu?"

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

hoho.. dah berapa hari tak update. *ala kalau kau tak update pun bukannya aku kisah*

wehoo~ tengah syok tengok tv(ni antara kegiatan untuk isi waktu cuti), kak long turun bawa Nuha. katanya tak mau tidur. nak main. jadi saya mula mengambil alih tugas kak long dengan bermain dengannya. dia baring sahaja, pandangannya teralih pada peti televisyen. ceh macam zaman dulu dulu je cakap peti televisyen. matanya sudah terpaku di situ. penat menonton televisyen, dia mula berusaha untuk membalikkan diri, nak meniarap... sudah letih meniarap, merengek pula. lalu saya angkat dia dan mula bercakap cakap dengannya. tips untuk bercakap dengan bayi adalah tak kira awak tengah cakap apa pastikan muka awak sentiasa senyum. nak bagi arahan suruh perlahankan suara peti televisyen pun kena cakap dengan nada senyum tanpa memandang kepada orang yang menerima arahan. memang 'fake' tapi itulah yang buatkan si comel anda tersenyum.

"masukkan dia dalam buaian la. tak tidur kalau tepuk macam tu"

yahoo! dalam buaianlah si kecil itu berada. dia tampak resah. saya henjut perlahan sambil menepuk pahanya di selangi dengan alunan selawat. ke kiri ke kanan dia pusing. lepas tu merengek lagi. lalu saya angkat untuk ibu dia berikan susu. ibu pun dah tertidur. penat benar barangkali dengan kerja seharian di pejabat. entah apa yang tak kena, dia resah lagi. susu pun tak nak minum. waktu tu dah dekat jam 0000. saya angkat lalu masukkan dalam buaian. masih keadaan yang sama, tepukan lembut pada pahanya dengan alunan selawat suara macam dalam kelambu dari saya. eh memang dalam kelambu pun sebab terpaksa tundukkan kepala sedikit mendekatinya maka kepala saya turut berada dalam buaian. eh apa mengarut ni. ok. stop. dia mula diam, hanya memerhatikan saya. sumpah comel waktu tu walaupun muka dia natural look je. lama lama mata dia makin lali, kejap buka kejap pejam dan akhirnya dia tertidur. yes! satu kejayaan buat saya :). ibunya pula dah memang lama tidur. dah tak sedar apa apa.

*apa kaitan cerita kau dengan tajuk kat entri? cekadak je lebih"

eh eh yang tu ni haa.. saya nak cerita. faham faham jela saya ni kan selsema, ada la demam kejap panas kejap reda. haiz. tapi selsema ni memang tak reti nak baik. biasala orang selsema, alat artikulasi tak berapa nak berfungsi dengan baik maka bunyi nasal biasa berlaku. ceh. lepas belajar fonetik fonologi terus asyik nak guna istilah je. bunyi nasal tu bunyi sengau la. mula mula permulaan selawat tu, suara ok lagi. garau macam biasa. eh silap. suara normal la. lepas satu ketika, dia mai dah... dia mai dah! 'mucus' mula memenuhi hidung. eh bukan meleleh apa ya. dia clot dekat hidung membuatkan kita sukar nak bernafas. lenggok alunan selawat pulak panjang, berlagu bagai, suara pulak guna suara yang paling lembut, maka saya memang keputusan nafas. sampai ada part selawat yang terpotong. hohoho.. suara tak keluaq. tak cukup nafas. fuh.. ni belum jadi penyanyi pastu nyanyi tona suara yang paling rendah. *tona? ingat tona warna ke?* ah apa entah orang panggil. dah lupa. tona pun tona la. translate dari "voice tone". betul la kan tona suara? ah apa apa jela. sebenarnya saya takut anak saudara saya tersedar sebab suara dah makin kasaq bunyinya. makin tak boleh nak diperlahankan 'volume'nya. dah takde dah suara dalam kelambu, yang tinggal suara katak panggil hujan. walaupun dalam keadaan begini, anda boleh tengok tak 'effort' saya nak kasi anak saudara saya tidur lena? nampak tak? waktu tu tangan masih lagi menepuk si bayi even dia dah tidur. macam entri yang lepas di mana saya ceritakan tangan tak berhenti tepuk walaupun saya dah tertidur. entah bila la tangan tu berhenti saya pun tak perasan.

bila dah nampak dia memang konpem tak sedar, saya kejutkan ibu dia untuk angkat dia naik tidur atas. buaian tingkat bawah, tadi ibu dia bawa dia turun pun sebab kes dia tak nak tidur. dah elok elok tidur ni, kena la bawa naik atas semula. tugas saya pun dah selesai, maka saya pun masuk bilik juga meneruskan aktiviti melayari internet. spesifikasinya 'blogwalking'. the end.


anda rasa saya seorang pengasuh yang berkaliber? sila emailkan kepada saya jika anda rasa saya layak untuk jadi pengasuh anak anda. eh eh apa membebel ni. cut cut. cut!! banyak la kau~ assignment bertimbun konon nak jadi pengasuh.


"it's 'ton suara' la afiahhh!!!!!!!"

No comments: