CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
tegurlah aku kerana dalam setiap teguranmu itu pasti terselit seribu satu hikmah yang pasti bisa menunjukkan sinar kepadaku...

Waktu Persekolahan

Cuti Cuti Cikgu 2014!


Friday, June 4, 2010

Imam Muda Episod 2 vs Akademi Al-quran 4

bismillahirrahmanirrahim. alhamdulillah, bersyukur kita ke hadratNya kerana kita masih di beri nikmat kehidupan untuk masih sujud mencari keredhaanNya. ada apa dengan tajuk? yang pastinya, entri ini di karang sebelum episod kedua ini melabuhkan tirai. kenapa?? akibat hujan yang turun lebat di daerah tanah merah, kelantan. adoi... hati ini agak kecewa kerana tidak sempat melihat kesudahan episod kali ini. sudah adat bagi sesiapa yang melanggan khidmat astro, pabila hujan lebat turun, maka siaran turut terganggu. yang hanya dapat di lihat pada skrin televisyen adalah siaran hitam gelap, di sertakan sebaris ayat "service is currently unavailable" uhuk. episod kali ini bertemakan 'kelahiran' sedangkan episod yang lalu bertemakan 'kematian'. sudah pasti di setiap kematian itu pasti ada kelahiran. program di mulakan dengan para peserta imam muda mengusap kepala bayi. wah. sangat indah saat itu. pernah satu ketika aku melawat anak sepupu aku bersama abang ih dan adik, dia pernah berkata : "kalu kito usap palo budok, dosa gugur" . sungguh indah ciptaan Allah nan satu itu. dengan mengusap kepala bayi, dosa kita di gugurkan bersama2 usapan itu. begitu juga dengan pasangan suami isteri yang memegang tangan pasangan masing2. di sebalik tautan tangan itu, akan gugur dosa2 yang telah di lakukan. mashaAllah... pelbagai cara sebenarnya yang dapat kita lakukan untuk menggugurkan dosa2 tersebut. pada kali episod kali ini juga, buat pertama kalinya di tunjukkan prestasi peserta2 imam muda.


  1. adib,21,usahawan
  2. taufek, 27, perunding motivasi
  3. hizbur,guru kafa
  4. asyraf,26,imam
  5. azhar,20,mahasiswa
  6. aran,25,pegawai bank
  7. miril, guru kafa
  8. abe syara,graduan ipta
  9. nuri,peternak
  10. syakir,18,pelajar

sebenarnya program ni bagus dalam membentuk peribadi sebagai seorang imam dalam kalangan belia yang ada. faktor usia dan status pekerjaan tidak menjadi halangan bagi mereka menyerlahkan bakat sebagai seorang imam. walaupun seawal umur 18tahun, syakir tidak goyah dalam bersaing untuk menjadi yang terbaik dalam kalangan yang terbaik dan malah, semuanya sentiasa berganding bahu dalam menyelesaikan ujian praktikal yang di beri sebaik mungkin. tambahan lagi, soalan2 yang di kemukakan kepada peserta2 imam muda dalam ujian bertulis turut sama memberi pendedahan kepada semua yang mengikut perkembangan program ini. soalan beserta jawapan tersebut membantu para penonton menambah ilmu pengetahuan secara tidak langsung. dengan ini, aku seratus peratus menyokong program ini di teruskan dan kalau boleh, lebih banyak program yang berbentuk islamik di ketengahkan. oh! aku hampir terlupa. dalam kita menyaksikan program imam muda di siaran astro 104,105,106 dan 109, jangan pula kita terlupa pada rancangan akademi al-quran musim ke 4 di siaran 119,tv9. mungkin pada sesiapa yang tidak mempunyai khidmat astro di rumah, aku yakin, pasti mereka sedang khusyuk mendengar alunan suara peserta2 akademi al-quran mengalunkan bacaan al-quran. sungguh merdu, indah alunan bacaan mereka. seandainya aku juga di kurniakan kemampuan tersebut. yang paling aku minati adalah bahagian tarannum. mashaAllah. terpegun. bagaikan telinga ini tidak mahu berhenti mendengar alunan2 tersebut. sesungguhnya mereka punya kesungguhan dalam memartabatkan bacaan alquran supaya tidak lupus di telan zaman. bercakap perihal baca alquran, tanya diri kita sendiri, hari ni dah baca alquran ke belom? kalo belom, eloklah sebelum tidur ni, baca surah al-mulk, ayatul kursi, dan juga surah 4kul. semoga kita semua di rahmatiNya selalu. kita lihat kedua2 program ini. kedua2nya menampilkan golongan belia. di mana lagi kita hendak cari belia-belia seperti ini? tanya pada diri sendiri kerana kita juga belia. walaupun kita tidaklah seperti mereka, tapi cubalah yang terbaik di dalam hidup kita. cuba yang terbaik untuk Islam, pegangan kita. belia2 yang di kasihi semua, aku menyeru kepada diri sendiri dan kamu semua agar kita sama2 bangkit mencari arus kehidupan yang diredhaiNya. cukuplah dengan tipu helah dunia ini. sentiasalah berpegang kepada Islam. biarlah dalam setiap helaan nafas kita tersisip kalimah "laailahaillallahmuhammadurrasulullah".. takbir!

p/s : uhuk2. esok2 la pulak baru boleh tengok semula imam muda. time to sleep! :D

jom kenali peserta imam muda

imam muda di facebook

No comments: